Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

Genusvetenskap och äckliga kontrollanter

Av Jua - 6 maj 2011 10:06

För ett par dagar sedan var jag ute och reste i en spårvagn tillsammans med min gode vän Fahlén, i en spårvagn på väg mot Hammarkullen. På stiger tre civilklädda vakter, och jag grip nästan av panik. Men jag sträcker vänligt fram mitt "provåkarkort" som man får när man flyttar till Göteborg. Grejen var att kortet gick ut den 29e april, och detta var den andra maj. Jag försökte verbalt komma undan, och sträckte lika vänligt fram mitt leg till dem, samma sekund som jag insåg att det var en puckad jävla manöver. De har ingen rätt att kolla det, så. Well well, har nu en böter på 1200 spänn att betala innan slutet av månaden.

   I morse satt jag på spårvagnen på väg mot jobbet, och det är storkontroll. Denna gång får jag riktig jävla panik. 1200 kr, visst, jävligt smärtsamt men betalbart, 2400 spänn däremot, fuck no, det går inte. Har som tur är stått redo med SMS-biljett hela resan, men får ett meddelande att den kommer att skickas om trettio sekunder (de kör gärna med sådan fulknep). Lyckas hålla mig undan från vakterna ända tills samma sekund som biljetten kommer. Kvinnan som kollar mig (och min gryyyymt skakande hand som håller i telefonen) frågar varför jag inte skickat den förrän jag redan var ombord, och jag sade att "jag glömde... jag glömde plånboken hemma." "Jaha, men har du skolkort eller?" "Va?" "Har du skolkort?" "Eh... ja, men jag glömde plånboken." "Jaja, tänk på det till nästa gång."


Tack god gud som är i himlen för att du ibland kan skicka ned en stråle ljus till ditt syndande barn. Hade ju planer på att gå med i planka.nu, men jag skiter i det, skaffar fan periodkort så snart jag kan, problemet är bara att jag inte har råd, så jg är därför så illa tvungen att planka i en månad till. Jag har nu varit med om 5-6 kontroller under min tvåmånadersvistelse i Göteborg. Det är en enorm ökning.


Halvciterar Falle från när jag fick min böter: "Hade man sparkat de här hade man ju kunnat ha fri kollektivtrafik"


Genusvetenskap, då. Hade en rätt hätskt debatt med Falle angående vetenskapen i sig. Han hävdar att alla seriösa vetenskapliga grenar har teorier som strider mot den allmänna uppfattningen inom den grenen, alltså att det finns för och mot för alla teorier som grundas på seriös vetenskap. Enligt honom förstör det genusvetenskapens credibility att det inte finns något motargument, eftersom det då har uppstått konsensus inom vetenskapen vilket alltid är negativt. Missförstå honom rätt, han är inte du i huvudet och tror givetvis på genusteorin, men anledningen till att vi debatterade så häftigt är att jag hävdar att det INTE spelar någon roll för genusvetenskapen att det inte finns några motstridiga bevis.


Motsatsen till ett patriarkalt samhälle, som är den struktur genusvetenskapen har kommit fram till existerar, skulle ju vara ett samhälle utan patriarkat, dvs ett matriarkat eller ett mellan könen jämställt samhälle. Och det har vi ju som bekant inte idag. Så vad tycker ni? Är detta ett problem att det inte finns några motstridiga teorier angående genusvetenskap eller är det inte det? Jag anser det inte vara ett problem, då det är rätt klart att vi lever i ett patriarkat, och det enda sättet att få fram någon annat svar på det är att börja om från början, undersöka samhället grundligt och se vad man kommer fram till. Eftersom det knappast finns någon annan slutsats att dra så kan ju vilken vettig människa som helst konstatera patriarkatets existens.


Kom inte på något bättre exempel än detta: Vi vet att jorden är rund, det råder konsensus inom vetenskapen angående det, och det finns inga "bevis" för att jorden inte skulle vara rund. Men tänk om den bara ter sig rund när man ser på den, pga ljuset/atmosfären eller vad som helst? Detta betyder ju inte att den vetenskapsperson som bestämt hävdar att jorden är rund skulle utsättas för den kritik Falle för fram mot genusvetenskapen. Så ja... det jag vill veta egentligen är ju: vem har rätt (jag såklart)? ;)

 
 
Ingen bild

Dansken

12 maj 2011 18:02

Kontrollanter: Har blivit utsatt för 5-6 kontroller på bussen här i umeå. En buss som det inte GÅR att planka på.. loooool

Genusvetenskap: Jag måste hålla med Falle. Vetenskaper bygger på empiri och motteorier, något som genusvetenskapen verkar sakna. Jag håller med allt den kommer fram till, men jag skulle inte vilja kalla den för vetenskap. Genusfilosofi vore kanske ett bättre namn :)

Angående Jorden-exemplet: Det är inte längre en aktuell fråga inom vetenskapen heller. Men om man tittar på forskningen som ledde fram till slutsatsen att jorden är rund så ser man att den ser ut så som falle vill :)

Jua

13 maj 2011 12:35

Haha, rätt löjligt med kontrollanter på bussar (om de inte är långa så att man kan planka då) :P
Skrev ett aslångt svar men jag säger såhär istället: man forskar ju inom små frågor när man forskar (typ genus i förorten eller vad fan som helst), och när det gäller dessa frågor så finns det ju motstridiga resultat/åsikter om hur det ser ut. Så ja... jag kanske ser problematiken tydligare nu, men samtidigt kan jag inte skriva under med mer än mitt förnamn på den ^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards