Alla inlägg under januari 2010

Av Jua - 26 januari 2010 17:00

Min gammelmormor (pappas mormor) Mary ringde nyss och var riktigt förbannad. Blev först lite nervös, trodde att det hade något med mig att göra, men se det hade det inte. Det var politik – folk som får sparken, och att hon och morfarn inte behandlas som människor längre när de har det svårt för att de är pensionärer. Pensionärer är ju inte värda ett piss, de kan inte arbeta längre och är uppenbarligen bara en belastning för samhället, skit samma vad de har åstadkommit under sina år som arbetare.

Gammelmormor och jag diskuterade politik, det har vi aldrig gjort förut. Vi pratade bland annat om äventyrsbadet som byggs i Sundsvall just nu – ni vet, det där som skulle kosta 200 miljoner men nu är uppe i det dubbla, samtidigt som de ger 700 personer kicken från sjukhuset, som om inte vården var nog underbemannad och överbelastad som den är.


Samtalet avslutades med att mormor bad om ursäkt för sitt häftiga humör men hey – klart man blir förbannad ibland. Speciellt när man känner att man inte är ”värd ett ruttet lingon” som hon sade, och att man inte kan förändra någonting.


Min gammelmormor och gammelmorfar är häftiga människor. Visst, de är väldigt speciella och mycket märkliga människor ibland, men ändå. De är urbilden av den äldre generationens arbetare, och deras hjärta sitter till vänster. När de var unga hade ännu inte Socialdemokraterna förrått hela arbetarklassen, och de har överlevt krig, sjukdom och fattigdom. Tyvärr, i stil med resten av deras generation smått rasistiska, men vad ska man göra. Jag är stolt över att vara släkt med dem i vilket fall som helst.

Av Jua - 23 januari 2010 17:00

I alkohol versus cannabis-debatten står jag faktiskt oftast på cannabissidan. Jag berättar ofta sanningen om båda drogerna (vilket är vad cannabishejarklacken gör). Inte för att jag vill få folk att börja röka på – helst tycker jag inte att folk ska berusa sig med några som helst medel (alkohol ej undantaget) eftersom det ofta tyder på att det är något underliggande problem som man behöver jobba med, och verklighetsflykt är aldrig the way to go. Överhuvudtaget tror jag väl att det över västvärlden utspridda bruket av alla slags droger tyder på någon slags genomgående ångest mänskligheten lider av i vår del av världen.


Helst skulle jag helt ställa mig utanför denna fruktlösa debatt, speciellt som man ofta blir stämplad som haschtomte bara man öppnar käften. Men anti-drogpropagandan i skolan (som till min alltjämt större förvåning faktiskt fungerar på de flesta ungdomar) är nästan helt och hållet uppbyggd på lögner, och det tål jag inte.


Jag svänger mig inte med paroller som ”legalize it!” eftersom det egentligen inte rör cannabisbrukarna i ryggen om det är lagligt eller ej – de röker på ändå. Däremot tycker jag såhär: antingen ska både cannabis och alkohol vara lagliga berusningsmedel, eller så ska båda vara olagliga. Det är helt absurt att förbjuda något mindre skadligt för individen och för samhället, medan det som är mer skadligt är lagligt.


Större delen av alla våldsbrott begås under påverkan av alkohol. Jag har aldrig i hela mitt liv sett eller hört talas om någon som är pårökt och våldsam. Dessutom är alkohol otroligt mycket mer skadligt för kroppen, och även fysiskt beroendeframkallande. Att kalla cannabis för en ”starkt beroendeframkallande drog” är inte fel i sig – men det är fel när man förutsätter att detta innebär någon form av avtändning, som är ett tecken på fysiskt beroende. Cannabis kan visserligen vara starkt beroendeframkallande psykiskt, speciellt för en människa som inte mår så bra. Men det är inte de associationerna ”starkt beroendeframkallande drog” väcker när det används inom anti-drogpropagandan. Och givetvis gör de som sprider propagandan (som vanligt) sig inget besvär med att förklara skillnaden.


Jaha, men av cannabis kan man få psykoser” säger vissa då. Vakna! Man kan få psykoser av alkohol också! ”Jaha, men cannabis kan leda till personlighetsförändring och kriminalitet.” För det första: leder inte alkohol till personlighetsförändring? Och att röka cannabis leder inte till kriminalitet, det är kriminellt att röka cannabis, eftersom det är olagligt. Dessutom kan givetvis även alkohol leda till kriminalitet, eftersom du kan få för dig att göra vad fan som helst.


Cannabis, enligt skolans anti-propaganda, är inkörsporten till tyngre droger. I beg to differ. Cannabiskulturen är en helt annan värld än den hos till exempel heroinmissbrukare, och ja, i vissa grupper kanske inte steget är så långt, men för de flesta är det det.


Jag håller givetvis själv på med droger; nikotin, koffein och alkohol. Inkörsporten för mig var cigaretter, och det är det nästan alltid. Om man inte röker är det alkohol som är inkörsporten till tyngre droger. Cannabis kommer efter det. De flesta dricker sin första grogg innan de röker sin första spliff. Hade jag nu inte börjat röka vid så ung ålder, hade jag antagligen inte börjat dricka vid så ung ålder heller. Jag kanske hade varit en av de få som inte dricker förrän de fyller arton.


Och även om det oftast är cannabisrökare eller wannabe-rastafaris som ropar ”legalize it!” samtidigt som icke-cannabisrökare säger att det borde hållas olagligt, så skulle jag, som alkoholdrickare inte säga ”legalize it!” om alkohol blev förbjudet. Det skulle faktiskt vara ganska skönt; gatorna skulle kännas tryggare, och jag skulle tvingas bli tryggare i mig själv om jag inte hade ruset att gömma mig bakom på fredags- och lördagskvällarna, och dessutom skulle jag slippa söndagsångesten.



Jag dömer ingen för att de håller på med cannabis, alkohol eller heroin. Men alla droger är skadliga på något vis. Man kan få psykoser, man kan paja levern, man kan ta en överdos. Brukar du droger (även om det bara är nikotin) så måste du vara medveten om möjliga konsekvenser av just de drogerna du använder.

Men det jag tycker är det farligaste av allt är när folk tar genvägen genom droger för att lösa sina inre konflikter. Så blir det bara en större och större härva av allting och sedan pallar de inte mer. Jag har själv problem med detta, men det är något jag jobbar på och det borde alla göra.


Om jag ska prata om en utopi enligt mig kan jag snacka i timmar om sätt att gå till väga, ideologier och ekonomiska system. Men en av de viktigaste delarna i en sann utopi är ju ändå lyckliga människor. Och då är verklighetsflykt (som sagt) inte the way to go.



Av Jua - 22 januari 2010 10:07

Om två timmar åker jag till Stockholm igen. Ska vara med Viktor och imorgon ska jag träffa Hannes S och reda ut en massa grejor. Hoppas det går bra.


Hannes N har åkt till Kenya och han kommer vara borta i två månader, tråkigt! Eller ja, inte för honom antagligen, men för mig. xD


Engelskprovet gick bra, och jag älskar filosofi b och svenska b mer och mer och mer och mer! När Jonas sade på filosofilektionen igår att vi skulle läsa lite om Marx så frågade jag om vi inte kunde snacka om Bakunin också, och det trodde han att vi skulle kunna klämma in. YAY!


Har precis kollat på de där kända snutvideorna där de i den ena tafsar på och tar bilder av en fett packad tjej, som förvisso flörtar med dem men ändå. På nyheterna sade dem att det inte fanns bevis för något brottsligt beteende. HA! I den andra videon är det en brud som sparkar på sin celldörr och två snutar kommer in och spöar skiten ur henne. Polishatet fick sig en rejäl boost.


Nu ska jag nog gå till stan och... göra... saker. Vettigare än detta.

Av Jua - 20 januari 2010 14:13

Har höjt mitt betygssnitt i år från 18,33 till 18,46. Men det får man ju inget för. Såhär såg det ut på juristutbildningen förra året på Lunds Universitet:

Lägsta antagningspoäng

Antagningstyp:     Poäng:          Antagna:       Kvalificerade:

Gymnasium            19,49              124                 4444

Folkhögskola           4,00                 5                   133

Högskoleprov          1,50                66                  2801


Personer som är kvalificerade i flera grupper räknas bara en gång. Jag har inte en chans i helvetet att bli någon jävla advokat, i alla fall inte om jag ska plugga i Lund. FUUUUUUUUUCK!


Ska egentligen fortsätta skriva mitt tal om "my view of the world" men det kommer bli mycket hätskare än tänkt om jag gör det nu. :(

Av Jua - 18 januari 2010 12:52

Har fått ett virus på datorn, som möjligtvis kan ta mina lösenord och av den anledningen har jag inte haft möjlighet att blogga så mycket. Livet rullar på som vanligt, helgen spenderades i Stockholm, precis som nästa kommer att göra.


Min evige följeslagare Punkt (.) har skrivit hela tre kommentarer till mitt senaste inlägg, alla med samma budskap. Undrar om han saknat mig? Programmet Välkomna nästan allihopa kritiserar inte enbart Sverigedemokraterna, eftersom de i dagens Sverige inte regerar. Välkomna nästan allihopa kritiserar de med makt - dvs det borgerliga blocket. <ironi>Och ja, Sverige skulle säkert bli underbart för oss svenskar med SD i regeringen. Även för svenskfödda människor med icke-arisk hudfärg. Heja SD!</ironi>


För att gå vidare till något helt annat och långt mycket intressantare ämne än at diskutera Sverigedemokraterna med en imbecill; jag har fått MVG i Filosofi A, känns mycket bra, synd att jag inte valt B-kursen att läsa denna termin (trodde inte att jag skulle gilla Filosofi när jag gick i tvåan, jag vill ju ha svar på mina frågor). Filosofikursen har för övrigt förändrat mig mycket - mitt synsätt på livet, universum och allting har utvecklats otroligt mycket. Efter att ha läst argument till och från så har jag t ex lämnat min naiva tro på fri vilja, och min åsikt att det inte finns någon universell moral har stärkts.


Tyvärr måste jag börjar ha idrott på måndagsmorgnarna igen, och denna gång med en lärare som enligt ryktet verkar vara sexistisk i bästa fall - kvinnohatare i värsta. Dessutom grundas möjligtvis betygen på om man vinner matcher etc. Fuck. Jag är nervös. Fast å andra sidan har jag legat på ett stadigt VG i fyra terminer, ett "okej" en termin och nu är det bara den sjätte och sista kvar, så det kan ju inte sänkas (peppar, peppar, knackar mig själv i huvudet).


Mina planera att börja träna MMA verkar ju gå åt helvete i alla fall - det finns nämligen inga nybörjargrupper i Sundsvall för tillfället, endast i Timrå, och dit pallar man ju inte åka. Men nu ska jag på lektion och prestera. Ciao bellas!

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards