Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

Scientologirörelsen.

Av Jua - 3 oktober 2008 08:53

Såg en jätteläskig dokumentär på SVT igår, om scientologer. Eller, dokumentär och dokumentär, det var Kalla Fakta tror jag. Scientologrörelsen är något jag aldrig hört talas om tidigare, men de kallar sig för en religiös grupp, men är egentligen en av världens farligaste sekter. De tror tydligen enbart på vetenskap. Och de avskyr psykiatri. Psykiatrin är tydligen deras fiende nummer ett. Enligt dem var det psykiatri som låg bakom 9/11, Förintelsen.


Det som är så otroligt obehagligt med dem är att de har något som kallas för "Fair Game." Det innebär att en scientolog kan behandla en fiende hur de vill - med utpressning, hot, misshandel eller till och med "extinction" som de så fint uttryckte det - utan några påföljder eller straff från rörelsen, som till och med skyddar brottslingarnas ryggar. Dessutom vill de ta över världen.


Men det allra obehagligaste med denna sekt är att den bland annat finansieras av våra skattepengar. Och då menar jag inte amerikaners skattepengar (för rörelsen startade i USA), utan svenskars skattepengar. Här i Sverige finns det nämligen ett företag (Narconon) som sysslar med drogrehabilitering (som enligt forskare är under all kritik, då man tydligen blandar in religion i rehabiliteringen, bl a). Deras metod går ut på att svettas ut alla droger och sedan käka en massa vitaminer.

   Narconon har en direkt koppling till Scientologirörelsen av den enkla anledning att den är en del av den. Eftersom scientologin är så extrem måste den locka folk genom att ha frontorganisationer som "verktyg." Narconon är en av dessa.


Det finns även ett förbund i Sverige som heter Förbundet för Mänskliga Rättigheter (tror att det hette så i alla fall). Detta förbund kan t ex skolor anlita för att föreläsa om droger. Det hade en skola gjort, och föreläsarna hade tagit bilder av eleverna under föreläsningen, samt  bett dem skriva utvärderingar som de skulla ta med sig. Kalla Fakta pratade med rektorn till denna skola och frågade om hon visste vad de skulle ha dessa utvärderingar och bilder till. Hon sade att det antagligen var för att läsa igenom och använda som feedback, för så brukar man ju göra. Reporten sade då: "Är den där datorn uppkopplad till internet?"

"Javisst", blev svaret. "Sök på Google och sedan 'skolans namn'" (kommer inte ihåg vad den hette). Rektorn gjorde detta, och en länk till Narconons hemsida kom upp. Där fanns bilder av hennes elever, och brev och utvärderingar som de skrivit. Rektorn hade ingen aning om att Förbundet för Mänskliga Rättigheter samarbetade med Narconon (vilket är meningen).


156 av våra 290 kommuner har under de senaste fem åren köpt tjänster av scientologerna, och på så vis stöttat dem ekonomiskt. 156 av 290 är mer än hälften. Men det värsta är ju ändå summorna pengar. Under de senaste fem åren har scientologerna fått mer än tio miljoner kronor från svenska kommuner samt bidrag!


Det här är så jävla sjukt vidrigt, om det är sant.  Det var ju trots allt Kalla Fakta (tror jag åtminstone att det var), och det är klart att de har en tendens att överdriva, men ändå...

 
 
chokladstaty

chokladstaty

3 oktober 2008 09:31

jag blir alltid så skrämd av såna där sekter :o dom som är med i såna överreligösa grejer fattar ju 9inte heller att dom är manipulerade. shit pommesfrits. >. alltid lika trevligt att hitta någon likasinnad

http://chokladstaty

 
Jua

Jua

3 oktober 2008 14:24

Jo, samma här. Det värsta med sekterna är ju att de pajar människors psyken så om man väl kommer ut ur den så tar det år att reparera...
Ja, det håller jag med om. :)

http://jua.bloggagratis.se

 
Folks

Folks

3 oktober 2008 15:53

Du driver med mig? : O Vem har han lobotomerat?

Japp, folks__@hotmail.com (och det är två såna där understreckssakgrejer, vilket folk brukar ha lite svårigheter med xD)

http://folks.webblogg.se

 
Henric

Henric

5 oktober 2008 19:17

Fast att kommunerna köper tjänster som rehabilitering av religiösa organisationer är ju inget nytt alls eller på något sätt unikt för scientologin. Inte heller att trossamfund får bidrag för sin verksamhet, det är ju tvärtom det vanliga. Man behöver inte oroa sig så mycket över att det finns en knäpp sekt därute och att även en sådan kan få statliga pengar, utan att staten varit så osannolikt vårdslös när den köper in vård till behövande. Statens totala inkompetens eller i sämsta fall ignorans är som jag ser det betydligt större hot än scientologikyrkan.

http://grubbstrom.info/blogg

 
Jua

Jua

8 oktober 2008 13:14

Jag håller med dig Henric. Men jag har som sagt aldrig hört talas om Scientologirörelsen tidigare, och blev bara lite förskräckt.
Ja, statens makt sammanslaget med dess inkompetens är ju absolut ett större hot, det håller jag med om. Men just i det här fallet är det ju dess ekonomiska stödjande av Scientologirörelsen som är så fruktansvärt illa. Och jag tror inte att scientologerna kommer att ta över världen, men att de får stöd av staten är det ju illa nog!

http://jua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards