Direktlänk till inlägg 6 oktober 2009

Wallholmen

Av Jua - 6 oktober 2009 22:19

Alla som spenderat mer tid än en vecka i Sundsvall vet vad Nacksta är för något - Sundsvallghettot. Detta har tyvärr gömts och glömts av medierna lite väl mycket. Men äntligen tar de upp det - både Mittnytt, Sundsvalls Tidning och Sveriges Radio.


Fick höra av min vän Daniel ikväll, som bodde i Nacksta tillsammans med Anna och Ivar förut, att deras lägenhet skulle renoveras efter att de flyttat ut. Så en dag när Daniel kom till lägenheten för att hämta de sista grejorna så hade en familj redan flyttat in där, men renoveringen hade börjat ändå (om den kommer att avslutas får framtiden utvisa). Detta ledde till att denna familj hade ett bart betonggolv, trasiga dörrar etc etc.


När mina vänner bodde i tidigare nämnda lägenhet fick de ofta åka till Njurunda för att tvätta, eftersom tvättmaskinerna inte fungerade. Porten gick inte att låsa, hissen slutade fungera och det tog längre tid än det brukar att åtgärda det (hissen dvs, porten var det ingen som brydde sig om).


En fråga som en reporter ställde till någon gubbe var "hade det sett ut såhär om det var svensk medelklass som bodde där?" Svaret var ju ett givet nej. Ett par hundra meter bort ligger det hus som ser likadana ut på utsidan, förutom att de har vita tak (så att man lätt ska kunna se skillnad, antar jag) - men i dessa ligger bostadsrätter, och det bor mest folk i övre medelåldern, hyfsat välställda. Det är en otrolig skillnad på insidan. När något är fel åtgärdas det.

   Där finns det inga skrik, inget prat och ingen smuts i trapphuset, inga polisbilar som glider runt, sophämtningen fungerar, och tvättstugan är komplett och fungerande med tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp. Har aldrig heller sett någon som inte är blåögd där.


Och så finns det folk som tror att Sverige är jämställt.


Förresten - feta creds till helikopterrånarna, de förtjänar pengarna, mest för att det var så jävla snyggt gjort.

 
 
Vikki

Vikki

7 oktober 2009 10:03

Du måste vara mer försiktig när du cyklar. Jag som trodde att jag föregått med ett bra dåligt exempel så att du skulle ta det lite lugnt? :(

Men jag har ju lärt mig av dig, jag var nykter! ;)

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Ingen bild

.

12 oktober 2009 17:42

Där finns det inga skrik, inget prat och ingen smuts i trapphuset, inga polisbilar som glider runt, sophämtningen fungerar, och tvättstugan är komplett och fungerande med tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp

Varför tror du att det är så? det bor så klart inga invandrare där

 
Jua

Jua

12 oktober 2009 23:47

Vad har dålig sophämtning, dålig städning av trapphuset och dåligt underhåll av tvättstugan med invandrare att göra?
Och nej, det är klart att det inte bor några invandrare där - hur skulle de ha råd med det?

http://jua.bloggagratis.se

 
Ingen bild

.

13 oktober 2009 13:36

det är ju invandrarna själv som gjort det där stället till ett råtthål. fixar man till nackstavägen 22-24 kommer det så likadant ut om 1år. Tack och lov så har dom inte råd att bo där, lika bra dom håller sej till skiten dom har skapat på nackstavägen 22-24

 
Viktoria

Viktoria

14 oktober 2009 22:38

Jag vet inte exakt när Nacksta fick epitetet "Sundsvalls ghetto" men det var redan i början av 80-talet, då det inte fanns invandrare där. Det har alltid varit ett problemområde. Alla hus var hyresbostäder från början, tills man gjorde om några till bostadsrätter på samma sätt som skett i Bredsand på Strandvägen.

http://vickileh.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards