Alla inlägg den 2 april 2009

Av Jua - 2 april 2009 19:57

Jag måste bara citera en (ganska lång) del ur Klasskämpen. För att alla ska förstå vilket vackert språk den har och hur genomtänkt den är. För att alla ska läsa den! Jag har själv inte hunnit läsa så mycket än, men jag är redan kär i boken.


- Anarkosyndikalismen, sa jag i en anknytning. Anarkosyndikalismen rymmer, sin historia igenom, en massa underbara mänskor. Ändå har du fel, morfar!

   Med sin klarsynta näsvishet undrade min barndoms fostrare, varför det underbara var fel. Eller om det felaktiga var underbart? Det riste i hans rapsgula hängmustasch. Var det kanske så, frågade han, men jag tillät mig avbryta.

   Jag exemplifierade. Jag var exakt och tydlig.

- Heroer som Durruti. Historiker som Max Nettlau. Stridande publicister, stora agitatorer, några av de största; många goda organisatörer, några bland de främsta av diktare, några av de främsta bland sin tids vetenskapsmän som bröderna Reclus. Det är inte ens frågan om ett erkännande från min sida, det är frågan om en kunskap som jag delar med dig. Anarkosyndikalismen har haft och kanske har flera stora andar per hundra tråkmånsar än någon annan rörelse.

- Ja, och jag argumenterar med detta.

- Nej! Du kan inte argumentera med detta. Detta har nämligen inte att göra med moral. Ty det är inte denna lilla rörelse som gjort dem kloka och goda och vackra. Detta är inte en fråga om dynamik utan om statik, inte om rörelsens psykologi utan om deras egen. Den lilla rörelsen drar nämligen ofta till sig de godaste mänskorna.

- Den lilla rörelsen vilken den än är?

- Ja, det är min uppfattning.

- Jag håller nog inte med dig. Vi skall pröva ditt resonemang. Antag nu att du har rätt, tillfälligt rätt, i vad du säger. Då skulle man kunna vända på steken. Ni kallar det dialektik, eller hur? Andra talar om det som lappkast.

- Låt oss kalla det dialektik.

- Vi kan säga sålunda. Skit vare det värt, vem som var först av hönan och ägget. Men! Vare sig de var goda redan innan de anslöt sig till den lilla rörelsen. Eller det var så, att rörelsen gjorde dem goda. Så kvarstår, hör på här, så kvarstår faktum att denna godhet ställts i denna rörelses tjänst!

   Jag funderade ett slag.

   Morfar fortsatte. Vi drack öl och bröt bitar av Husmans knäcke.

- I denna situation får man faktiskt argumentera, fortsatte morfar. Rörelsen är ett faktum. Den höga moraliska halten, oavsett var ifrån, är likaledes ett faktum. Man kunde fråga: Varför gick inte dessa mänskor någon annanstans? Man kunde påpeka: Den lilla rörelsen har behållit dessa de godaste bland mänskor. Varför gick de inte ens senare, efter några år, någon annanstans. Sedan de lyst upp rörelsen med sin godhet.

   Han såg avspänt triumferande ut. Han hade talat utan ansträngning.

   Jag älskade honom.

   Han hörde till den lilla rörelsen. Han var ett argument för den. Eller, om man så vill, han var ett vittnesbörd om dess moraliska halt.


Men nu måste jag fortsätta läsa, alltså.

Av Jua - 2 april 2009 19:21

Att lyssna på Kent och plugga är kanske inte det bästa att göra - det är inte så pepp, liksom. Men nu är jag snart klar. Tänker i alla fall inte skriva något på samhällsuppsatsen om Nepal-konflikten i dag. Däremot måste jag städa,då mor min kommer imorgon.


Jag känner mig så distanserad från allt nu, som om ingenting är verkligt. Ett tydligt tecken på för mycket jäkt och för lite sömn. Men jag tror att min nöd-energi kommer att räcka en vecka till. Sedan är det lov, och då ska jag verkligen koppla bort allt som har med skolan att göra, och satsa på saker som faktiskt betyder något. Typ familj, vänner och psykiskt välmående låter väl som en bra satsning? Kanske även försöka ladda upp för de åtta veckor som kommer mellan påsklovet och sommarlovet. Ja - jag har redan börjat räkna!


Vi ska för övrigt få välja ett helt eget ämne att skriva om till nästkommande historieuppsats. Funderar på att skriva om spanska revolutionen ur ett kommunistiskt perspektiv, eller möjligtvis ett kvinnligt... Hmm... tål att tänkas på - det kvinnliga lär vara intressantare, men antagligen också mycket svårare. Det brukar vara så. När det gäller kvinnor i sig också - intressanta men svåra? xD

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards