Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Uttjatat ämne...

Av Jua - 23 januari 2010 17:00

I alkohol versus cannabis-debatten står jag faktiskt oftast på cannabissidan. Jag berättar ofta sanningen om båda drogerna (vilket är vad cannabishejarklacken gör). Inte för att jag vill få folk att börja röka på – helst tycker jag inte att folk ska berusa sig med några som helst medel (alkohol ej undantaget) eftersom det ofta tyder på att det är något underliggande problem som man behöver jobba med, och verklighetsflykt är aldrig the way to go. Överhuvudtaget tror jag väl att det över västvärlden utspridda bruket av alla slags droger tyder på någon slags genomgående ångest mänskligheten lider av i vår del av världen.


Helst skulle jag helt ställa mig utanför denna fruktlösa debatt, speciellt som man ofta blir stämplad som haschtomte bara man öppnar käften. Men anti-drogpropagandan i skolan (som till min alltjämt större förvåning faktiskt fungerar på de flesta ungdomar) är nästan helt och hållet uppbyggd på lögner, och det tål jag inte.


Jag svänger mig inte med paroller som ”legalize it!” eftersom det egentligen inte rör cannabisbrukarna i ryggen om det är lagligt eller ej – de röker på ändå. Däremot tycker jag såhär: antingen ska både cannabis och alkohol vara lagliga berusningsmedel, eller så ska båda vara olagliga. Det är helt absurt att förbjuda något mindre skadligt för individen och för samhället, medan det som är mer skadligt är lagligt.


Större delen av alla våldsbrott begås under påverkan av alkohol. Jag har aldrig i hela mitt liv sett eller hört talas om någon som är pårökt och våldsam. Dessutom är alkohol otroligt mycket mer skadligt för kroppen, och även fysiskt beroendeframkallande. Att kalla cannabis för en ”starkt beroendeframkallande drog” är inte fel i sig – men det är fel när man förutsätter att detta innebär någon form av avtändning, som är ett tecken på fysiskt beroende. Cannabis kan visserligen vara starkt beroendeframkallande psykiskt, speciellt för en människa som inte mår så bra. Men det är inte de associationerna ”starkt beroendeframkallande drog” väcker när det används inom anti-drogpropagandan. Och givetvis gör de som sprider propagandan (som vanligt) sig inget besvär med att förklara skillnaden.


Jaha, men av cannabis kan man få psykoser” säger vissa då. Vakna! Man kan få psykoser av alkohol också! ”Jaha, men cannabis kan leda till personlighetsförändring och kriminalitet.” För det första: leder inte alkohol till personlighetsförändring? Och att röka cannabis leder inte till kriminalitet, det är kriminellt att röka cannabis, eftersom det är olagligt. Dessutom kan givetvis även alkohol leda till kriminalitet, eftersom du kan få för dig att göra vad fan som helst.


Cannabis, enligt skolans anti-propaganda, är inkörsporten till tyngre droger. I beg to differ. Cannabiskulturen är en helt annan värld än den hos till exempel heroinmissbrukare, och ja, i vissa grupper kanske inte steget är så långt, men för de flesta är det det.


Jag håller givetvis själv på med droger; nikotin, koffein och alkohol. Inkörsporten för mig var cigaretter, och det är det nästan alltid. Om man inte röker är det alkohol som är inkörsporten till tyngre droger. Cannabis kommer efter det. De flesta dricker sin första grogg innan de röker sin första spliff. Hade jag nu inte börjat röka vid så ung ålder, hade jag antagligen inte börjat dricka vid så ung ålder heller. Jag kanske hade varit en av de få som inte dricker förrän de fyller arton.


Och även om det oftast är cannabisrökare eller wannabe-rastafaris som ropar ”legalize it!” samtidigt som icke-cannabisrökare säger att det borde hållas olagligt, så skulle jag, som alkoholdrickare inte säga ”legalize it!” om alkohol blev förbjudet. Det skulle faktiskt vara ganska skönt; gatorna skulle kännas tryggare, och jag skulle tvingas bli tryggare i mig själv om jag inte hade ruset att gömma mig bakom på fredags- och lördagskvällarna, och dessutom skulle jag slippa söndagsångesten.



Jag dömer ingen för att de håller på med cannabis, alkohol eller heroin. Men alla droger är skadliga på något vis. Man kan få psykoser, man kan paja levern, man kan ta en överdos. Brukar du droger (även om det bara är nikotin) så måste du vara medveten om möjliga konsekvenser av just de drogerna du använder.

Men det jag tycker är det farligaste av allt är när folk tar genvägen genom droger för att lösa sina inre konflikter. Så blir det bara en större och större härva av allting och sedan pallar de inte mer. Jag har själv problem med detta, men det är något jag jobbar på och det borde alla göra.


Om jag ska prata om en utopi enligt mig kan jag snacka i timmar om sätt att gå till väga, ideologier och ekonomiska system. Men en av de viktigaste delarna i en sann utopi är ju ändå lyckliga människor. Och då är verklighetsflykt (som sagt) inte the way to go.



 
 
Ingen bild

????????

28 februari 2010 07:03

trodde nog du var lite klokare än så i den frågan....spec då du har vänner som håller på med skiten

 
Jua

Jua

2 mars 2010 12:51

Alltså... va? Vad är det som är oklokt med att tycka illa om droger? Någon på SCA som har missförstått - undrar vem.

http://jua.bloggagratis.se

 
Ingen bild

.

9 mars 2010 18:12

piss jua och hennes knarkande vänsterpack kompisar

 
Jua

Jua

12 mars 2010 15:55

Punkt (.) - du är min trognaste följeslagare, och jag gillar att du anstränger dig så mycket för att skriva mer eller mindre otrevliga kommentarer i min blogg. Jag känner mig hedrad att du lägger ned så mycket tid på detta. Jag förstår inte vad det är som gör dig så uppretad, men det verkar helt enkelt som att jag har "det."

http://jua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards