Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Jua - 14 oktober 2010 20:21

Jag tänkte få tummen ur och ordna mina kategorier så att inte allt är i "allmänt." Raderade två kategorier. Nu finns inte inläggen kvar tror jag! För det är fortfarande 129 i "allmänt." HERREGUD!½!!!!!!!!!!!!!

Jävla satans kuk.


Förresten har jag glömt hur skönt, avkopplande och eggande (allt på samma gång) det är att blogga om politik. Istället för "idag har jag *insert random uninteresting every-day fact*.


Anyway. Fan. Helvete. SHITR.

Av Jua - 14 oktober 2010 19:39

Har sökt på Google om Försäkringskassan i kanske tre minuter. Har redan hittat hur många fall som helst av människor som helt tydligt skulle fått försäkring, men inte fått det.


Varför är Försäkringskassan ens statlig? Är det inte meningen att statliga myndigheter på något vis ska ta hand om folket, försörja dem när de inte är i stånd att arbeta, vårda dem när de är sjuka, och allmänt öka jämställdheten?


En deprimerad man tog sitt liv två veckor efter beskedet från Försäkringskassan:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tog-sitt-liv-efter-besked-fran-forsakringskassan-1.1184292

Är man så jävla deprimerad att man tar sitt liv när man får höra att man ska ställa in sig på heltidsarbete, då kan man fan inte arbeta. Borde inte Försäkringskassan ha sådan pass expertis att man kan känna igen sådana fall?


För ett tag sedan såg jag på nyheterna om en kvinna som inte fick någon ersättning, hon hade någon ovanlig sjukdom som gör att vissa delar på kroppen växer oerhört mycket har jag för mig (hittade ingen länk). Hennes dotter kämpade som fan för att få rätt, men modern nekades igen och igen. Dottern berättade att mamman efter ännu ett avslag sagt "Nej, nu orkar jag inte mer." Dottern sade med våta ögon att modern syftade på att hon inte orkade leva längre.


Och kan man baka tårta och följa en karta med instruktioner att hitta soprummet, ja då kan givetvis arbeta också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7946500.ab


Ett exempel på ett allmänt dåligt hanterat fall:

http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/degerfors/svarta/1.980465-forsakringskassan-jo-anmals-av-assistent


Ännu ett dåligt hanterat fall:

http://www.sydostran.se/index.89495---1.html


  


Här har vi flera exempel, varav det som det skrivs mest om i korta drag har om inte förstört, så allvarligt försämrat ett liv.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1302733/nekades-sjukpeng-nu-far-berit-hjalp


Också har vi ju klassikern: gravida är inte sjuka. Vilket är hårklyverier, för även om man inte räknar de svåra problem som vissa gravida kvinnor kan få som just sjukdomar, så är det väl ändå nog för att få ersättning, då man inte kan jobba. Om jag blir djupt deprimerad för att t ex mitt barn dör, och därför inte kan arbeta på några månader, är ju inte jag heller sjuk, dock borde jag ha rätt till ersättning.

http://www.arbetaren.se/articles/inrikes2010106-4


Förresten är det konstigt detta med gravida. Har aldrig hört något snack om saken förut, har aldrig vetat att det sett ut så, men det måste det ju ha gjort ända sedan Försäkringskassan kom till.


I alla fall, det är ju inte konstigt att läget ser ut såhär:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3814406

Jag är inte heller förvånad att detta bottenrekord i förtroende kom efter borgarnas tillträde och förändringar. De är säkert jättebra att ha som regering i ekonomiska kriser (som aldrig inträffat om vi inte hade haft ett kapitalistiskt system), för pengar kan de nog handskas med, de är ju trots allt borgare. Men när det handlar om allmän välfärd kan de dra åt helvete. Det är inte bara Försäkringskassan som har långa handläggningstider, de som har hand om körkort och dylikt (är det Trafikverket det heter nu?) har extrem långa köer de med.


Välfärden har gjorts om till en negativ färd - rakt in i en mörk framtid där egoism, monetära frågor och rangordning styr. Välfärd för mig är inte enbart ekonomisk, den handlar om solidaritet också.

Välfärd är vård för papperslösa.

Välfärd är bistånd, både till schizofrena svenskar, svältande kongoleser och skadade palestinier.

Välfärd är kärlek, helt enkelt. Och välfärden dog inte med borgarnas intåg i riksdagshuset. Den är sedan länge avliden, och det vi ser idag är inget annat än det ruttna kött som ännu inte hunnit förmultna.

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards