Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Hejdå, Pascal

Av Jua - 12 februari 2009 13:18

Jag har haft en lärare i tre ämnen sedan ettan på gymnasiet. Nu har han fått jobb som rektor på Engelska Skolan, högstadieskolan som ska starta upp här i Sundsvall.

   Idag träffade jag honom, antagligen inte för sista gången, men för sista gången som min lärare. Vi pratade betyg och så. Och jag känner att nu måste jag fan dementera en del av det skitsnack som cirkulerat kring honom ända sedan jag började på Sundsvalls Gymnasium. Pascal är ingen jävla idiot. Jag har blivit jävligt förbannad på honom ibland, men det är ömsesidigt (jag är inte svår att bli arg på). Men han ser en för den man är, ändå.

   Han hade väldigt låga förväntningar på mig när jag började ettan, för det första för hur jag såg ut (alternativ/pop/punk), och för det andra för det jag sade första lektionen: "Naturkunskap är mitt hatämne." Han trodde givetvis att jag tänkte skita i allt.

   Men självklart bevisade jag honom fel. Även om jag avskyr ett ämne så jobbar jag ändå bra (BETYG!).

   Men det var aldrig det som fick honom att gilla mig. Inte heller det faktum att jag "think like a scientist" (han älskar sådant). Det var att vi hade diskussioner och dispyter väldigt ofta, men när vi hade en sådan så lyssnade vi på varandra. Det han var rädd för från början, som han sade, var attjag var så "hård". Jag stod upp för mina åsikter, och sade till när jag tyckte något var fel, och varför. Han trodde att vi skulle bråka som fan. Men när han upptäckte att jag kan ta till mig kritik och att jag är hård, men inte kompromisslös så fick vi faktiskt en ganska bra relation.


Jag kommer nog aldrig glömma Pascal, han har en jävligt stark personlighet och det känns som om jag lärt mig en hel del av att ha honom som lärare, dels för att han kommer från en ganska annorlunda kultur, och dels för att han inte kör på det vanliga, teoretiska arbetet, utan kommer på nya, roliga uppgifter hela tiden. Typ "Doctor for a day" när en person skulle "ha en sjukdom" och vi skulle gissa vilken, genom att göra egna efterforskningar etc. Den klassiska läraren hade bara låtit oss läsa på om sjukdomarna och skrivit ett prov. Och sådana teoretiska övningar får man fan nog av när man går en studieförberedande linje.


Han bjöd in mig till "sin" skola, också. När jag är 25, då ska jag komma dit och berätta vad det blivit av mig. Det vore roligt att göra det, faktiskt. Han tyckte att det skulle bli spännande, och det tycker fan jag med.


Massa jävla bullshit här då. De enda som kommer finna denna text det minsta intressant är väl de som haft honom som lärare. Men det känns lite tomt när han nu har försvunnit, så jag var tvungen att skriva av mig.

 
 
jennsan

jennsan

12 februari 2009 16:43

Jag tycker det var intresant ändå, typ som dig och nisse lite grann? Sett dig några ggr på stan men alltid långt ifrån. Hoppas du har det bra! /Din gamla klasskompis Jennie

http://mariannejennie.blogg.se

 
Jua

Jua

12 februari 2009 16:53

Det är nog sant, liknar nog mig och Nisse. Fast jag tyckte bättre om Nisse! :D

http://jua.bloggagratis.se

 
jennsan

jennsan

12 februari 2009 19:55

haha, ja men nisse var ju inte helt omöjlig!:)

http://mariannejennie.blogg.se

 
Folks

Folks

15 februari 2009 23:11

Jag hade ju bara Pascal i gympa, men jag kommer ändå att sakna honom, trots att han tvingade oss att göra Coopertest och sånt. Han var rolig. Plus att nu när han stack så har det ju blivit en massa ändringar som krånglar till tyyyp... allt.

http://folks.webblogg.se

 
Jua

Jua

17 februari 2009 21:19

Ja, han var ganska rolig (coopertestet är förlåtet, dock hatade jag honom för det)! Jepp, och SPin är inte riktigt SPin längre utan honom...

http://jua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards