Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Musikalisk tjej

Av Jua - 13 februari 2009 20:15

Sitter hos pappa, har ingen dator och därför fett tråkigt, och det jag gör när jag verkligen inte har något annat att göra är att rota omkring bland mina gamla grejor. Hittade en liten bok med låtar jag skrivit när jag gick i typ trean, fyran eller femman, inga ackord eller så, men jag kommer fortfarande ihåg melodierna, speciellt till den första låten (!). Tänkte lägga upp dem här för allas nöje (med de felstavningar, grammatiska inkorrekta formuleringar samt de sjuka radbrytningarna som inte alls stämmer överens med rytmen).


Shadows

Refräng: You have shadows in

your eyes, why do you

have that? You have tears in your eyes,

why do you have that?


Vers 1: I remind me about

the time when we

went in class nine and we went on town. (eko)


Refräng


Vers 2: After that

we had went on town,

we were together

we were one.


Refräng


Vers 3 But latar we were

not in love with

each other anymore.


Refräng


Vers 4 We were not

together anymore

and we don't talk

to each other anymore


Refräng


Vers 5 I don't now

why but still I love

you very much becose

your so kind (eko)

to me


Refräng


Yeah you have

shadows


Den här låten skrev jag när jag var inspirerad av min far och hans musik. Jag tänkte mig in i hans situation typ, när han och morsan gjorde slut (jag hade ju fortfarande inte gått i klass nio). Och visst är det bättre med kvantitet och inte kvalitet, med tanke på de otroooooligt korta - men många - verserna!


The choice

L You are, together

L with a boooy. But

L you, can't love hiim

L becouse hi is sooo

L/H ugly yeah ugly yeeieioh

B and that is not

everything becouse he

is stupid to yeeehay

yeehay wow yeeeheyeehehe

H But he... he is... juuust

H So... yeah juuust so...

L/H kiiind yeah he is so kinde

L One day another

L boy ask you if you wanna

L be his girl

yeah what do you

saaay? This boy

he is juuuust so

pretty and he he is

very yeah very...

popular but he is

yeah he is he is

really really really really

bad yeah a really

really bad guy and

i don't love him,

yeeha. I really

really hate him,

(Långsamt lågt) so what do

you take yeah what

do you taake yeah

do you do you

do you take the

boy who was kind,

stupid and ugly,

or do you take the

boy who was pretty,

popular and bad.

I was thinking

of it when I saw...

that the bad guy

kocked dooown the

kind guy.

I was really angry

and IIII said no

to the baad

huy and started

to love the

kiiind guuy.


Fatta fantasin man hade... Och vilka problem! Anledningen till alla L och H i början är att jag helt enkelt skrev så. Jag kunde ju inte spela gitarr än, så jag var tvungen att minnas om jag skulle gå upp eller ner i tonläge. Smart grrrrl. För övrigt så tog det ett tag innan jag kom på vad låten skulle heta. Jag hade skrivit upp olika förslag på sidan före: Kind or bad, The boys eller the choice.


A car

It is coming a caaar

and you will don't now

who is sitting in it


Sedan kom jag inte längre. Jag visste att det var en refräng med potential (melodin var det faktiskt inget fel på). Så här gick det till när jag skrev den: Jag var på väg hem från en vän, och det kom en bil. Jag visste inte vem som satt i den. Tanken var (har jag för mig) att jag skulle hitta på historier om folk i bilar, typ hur deras liv såg ut. Men det kom aldrig så långt. I alla fall så gick jag och nynnade på texten och melodin hela vägen hem, så att jag inte skulle glömma bort den (så gör jag fortfarande om jag kommer på en låt på bussen eller dylikt), så därför är den fastetsad i mitt minne.


Goodbye real love

I don't want you to

say goodbyyeee,

I don't want you to

kiss me and diiee

and when you hold

me in your arms I

felt that something

was wrong, yeeeiah

So I asked you "what

is wrong?", but you

said "nothing" and then I

kneeew that you lied

to me, so IIIII said

leeave me or die,

your stupid little boy.

If you think that

you can trick me,

then you thougt way

wroooong. My little

best friend.


Ingen aaaning vad den här låten ska handla om. Dock så är jag väldigt säker på att "leeave me or die" är snott från en av farsan gamla låtar med the Shades of Orange, där han sjunger "leave me to die." Jag var som sagt väldigt inspirerad av min far under denna tid.


The hell

Refräng: I't is a real hell (eko x2)

I't is a real hell (eko x2)

I don't now who I

can trust Yeeiah ieah

I just now that I

need... some help

Yeheheiy


Vers: I don't now

if I love you or not.

And I can't talk with

you about this

yeahheey I love my

boyfriend but not

yoouu... and that

is strange becose your my motheeer


Refräng


Vers: I don't now if I

choud move to my

boyfrijen becouse, becouse

becouse yeahh yehaha

yeah becose I really

love him ywah I really

love him but not you

yeiyou yeiyou yeahyeahiyie


Refräng


Vers: Now I said wrong,

becose of course

I love you. I think

that everyone loves

their motheeer


Refräng


Vers: But you don't

understand, me and

my caaares, I really

have to be a child

when I can so IIII

say:


Refräng


Inkonsekvens kan ju vara bra! Det ser man ju bara på längdskillnaden på dessa verser, men det är ju trots allt ändå en hitlåt! Och ja, jag var väldigt arg på min mamma när jag skrev den. Fast jag antar att jag hann ångra mig innan jag skrivit färdigt!


I'm sit here

Refräng: I'm sitting at this place

I'm sitting at this way

But I'm sitting here

without you yeah

I miss you so much

I miss you so much that I

can


Vers 1: And I love you, you

now that I always will

It's now excaktly a year

ago that we sat here

together. Your up in the

sky like an angel now.


Refräng


Vers 2: First when you died I

didn't wanted to live anymore

yeahh.

But now I now better

than so. Don't be

sorry now if you here

this, but I don't just

love you. I love my

mum and dad and

my brother to. Yeah


Refräng


Vers 3: You have come

back! was the first

words I said when

I came to this place

and I saw that you

sat there. But when

you looked at me, it

wasn't you any more.


Refräng


Vers 4: It was an young man

who looked angry in

my eyes. On a second

he wasn't sit anymore

he was stand up and

start to go away. I

wanted to say to him

No, please wait, don't

go away, stay here

with me I'm so lonely

But the words was stuck

in my mouth In a second

he was gone for my

eyes.


Refräng


Vers 5: I miss you,

I miss you so much yeah

I miss you I sit here

I love you and I

don't now what to

do! I'm sitting at

this place I'm sitting at

this way and I'm

sit here with you

and I don't miss you

anymore becose your

don't sitting by my

side, you sitting in my

heart, and there... you

sitting at this place

you sitting at this way

and you sit here

with me, your always

with me... when I

eat when I sleep when

I go when I sit yeah

always with me yeaea


Jag var verkligen ett fantasifullt barn. Sångerna är ju typ som intetsägande sagor på engelska!

   Nedan följer en lista på (otroligt avancerade) låtar som jag och Amanda skulle spela när vi skulle vara gatumusikanter. Amanda som gick i min klass från 5an till 9an (tror jag). Hon skulle spela klarinett, jag gitarr. Detta var nog alla låtar vi kunde.


Gatumusikanter

Diana

Spanien

Björnen sover

blir det inte...

Love me tender

Blinka, lilla stjärna

Ögon

Sailing

Januari...

Gamla vänner...

Bamse

Solen

Edelweiss

Fredriksson


Detta är utan tvekan det längsta blogginlägg jag någonsin skrivit, men vad gör man inte för konsten! Dessutom är det väl egentligen inte så långt, textmässigt.


-----------------Uppdatering-------------------

Hittade en till låt jag skrivit, men det måste varit någon gång i sjuan. Jag hade precis lärt mig ett nytt ord av mormor - prejudice. Dessutom kunde jag spela gitarr.


Prejudice

Dogs are big

and angels white

You are kind

and I am nice

She smells

and he is bad

but why am I so fucking sad?


||: Yes, I will tell you

I will tell you :||


||: That's because, that's because

that's because, that's because :||

You have predjudices

You'r a fucking bad person,

You hav predjudices

You don't like anyone but yourself


Em C G D hela tiden (avancerat, aight?)

 
 
tville

tville

4 mars 2009 10:32

em c g d äger ju :'D

http://stalkertville.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jua - 21 juni 2012 11:04

Heregud, varför skriver jag för långt? Jag postar denna kommentar här istället för fältet för den artikel http://www.rod.se/polisen-ska-f%C3%A5-anlita-fra där den hör hemma.   Åh herregud, råkade trycka bort skiten, men historiken sparade min kom...

Av Jua - 7 oktober 2011 08:55

Hette en rubrik i Metro idag, tyckte både att rubriken och själva artikeln syftade på det irrelevanta i historien. En 54-årig man kom in på socialkontoret i Hjällbo, sade att han ville ha en lägenhet, hällde en brännbar vätska över sig själv och höll...

Av Jua - 19 juli 2011 10:13

Herregud, jag åker hem om typ fyra dagar. Jag ska träffa mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och lillebror! Så jävla gött (ett uttryck som återkommer med hög frekvens i mitt dagliga tal numera)! Har fan inte varit hemma sen typ den 5e mars, det är l...

Av Jua - 15 juni 2011 20:12

Jag har märkt att det har börjat komma en hel del feministiska sångerskor till populärmusikvärlden och radiostationerna. Det är typ hela tiden musik som Lady Gaga Born This Way   Nikki Minaj Girls Fall Like Dominoes   och Beyoncé ...

Av Jua - 15 juni 2011 19:20

Man hinner ju knappt blinka innan någon ny dumhet Tingsrätten haft för sig dyker upp igen. Och jag vet, det är inte bara i Tingsrätten de är dumma i huvudet, det gäller fan hela rättssystemet, men själva idén med en tingsrätt är bara helt sjuk.   ...

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Bloggande vänner

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards